(Milli Gazete)
Giriş
Bugün için en acil konu, “İslâm Kardeşliğini” ve “Ümmet
Şuurunu”, yeniden inşa edebilmek ve ihtiyaçları olan kurtuluşu insanlara
sunabilmektir.
Burada, Kurban ibadeti bu yönüyle ele alınıp
değerlendirilecektir.
Kurban Nedir?
Kurban kelimesinin Arapçada sözlük anlamı, “yakın olmak”,
“Allah’a yakın olmak için takdim edilen şey”dir. Istılâhi anlamda ise; “Allah’ı
râzı ederek yakınlığını kazanmak için/manen Allah’a yaklaşmak için, ibadet
maksadıyla, belli şartları taşıyan hayvanı vaktinde, usulüne uygun olarak
kesmeye ve bu amaçla kesilen hayvana” kurban denir (1).
Kurban kelimesi Arapçadır. Ancak, Türkçede kullanılan kurban
(kurban bayramında kesilen hayvan) kelimesinin Arapça karşılığı farklıdır.
“Kur’an’da kurban karşılığı olarak boğazlayarak kesme olan “zebeha”, “nüsuk,
mensek” ve deve kurbanı için “nahr”, Allah’a yaklaşmak veya ihram yasağını
çiğnemekten dolayı harem-i Şerif’e kendisi yahut parası gönderilen kurban
anlamlarına gelen “hedy” kelimeleri ve Kurban Bayramı’nda Allah’a yaklaşmak
amacıyla kesilen belli cins ve evsaftaki hayvanlar için Arapçada “uhdiye”,
“dahiye” ve ”ıhdiye” kelimeleri kullanılmaktadır” (2-5).
Tarihsel Süreçte Kurban İbadeti
Kur’an’da Hz. Âdem’in iki oğlunun kıssasında (Habil-Kabil
kıssası), Kurbanla ilgili bir bilgi yer almaktadır (5 Maide 27-29). Hz. Âdem’in
iki oğlunun kıssasında, “Onların her ikisi birer kurban takdim etmişlerdi de
birininki kabul edilmiş, öbürününki kabul edilmemişti.” şeklinde yer alan
cümlede, hem “kurban”, hem de “kabul edilme” kelimesinin yer almış olmasından,
içinde yaşadıkları toplumun, kurban kesmeyi Allah ile ilişkili bir ibadet
olarak kabul edip gerçekleştirdiği ve içinde yaşadıkları toplumun bu kavramı ve
mahiyetini bildiği anlaşılmaktadır. Özellikle kurbanı kabul edilen kardeşin,
kurbanı kabul edilmeyen kardeşine, kurbanın kabul şartları ile ilgili yaptığı
açıklama, bu düşünceyi kuvvetlendirmektedir.
Dolayısıyla kurbanın, Hz. Âdem’in yeryüzüne gönderilmesinden
sonra başlamış, Allah’a yakınlaşmak için yapılan bir ibadet şekli olduğunu
söyleyebiliriz. Kurban’ı kabul edilen (Habil), kardeşine (Kabil) “Allah, ancak
müttakilerden kabul buyurur”, derken, kurbanla takva arasında ilişki kurmuştur.
Kurban kavramı, “Allah’a yakın olmak için takdim edilen şey” olarak
tanımlandığına göre muhtemelen Hz. Adem döneminde kurban, bir ibadet olarak
kabul edilip icra edilmiştir. Nitekim Kur’an’da “Biz her ümmete kurban kesmeyi,
ibadet olarak emrettik.” (22 Hac 34) denmiş olması, kurban ibadetinin
insanlığın yeryüzü hayatının başlangıcından bu güne kadar devam eden bir ibadet
şekli olduğunu ortaya koymaktadır. Diğer taraftan tarihi süreçte “Allah’tan
başkası adına kurban kesilmesi” (2, 5-9), bu ibadet şeklinde, tarihsel süreçte
meydana gelen bir sapma olarak değerlendirilmiş ve lânetlenmiştir (10):
“Rasûlullah(sas.): ‘Babasına lânet edene Allah lânet etsin!
Allah’tan başkası için hayvan kesene Allah lânet etsin!.”
Ancak bugünkü anlamdaki kurban ibadeti, Hz. İbrahim’le
birlikte başlamıştır (11):
“940. (312) (6927)- Ashab: “Ey Allah’ın Resûlü dediler,
bayram günü kesilen şu kurban nedir?”
“Bu, babanız İbrahim aleyhisselâm’ın sünnetidir.»
buyurdular.
Ashab: “Pekiyi, kurban kesmede bize ne gibi sevap var ey
Allah’ın Resûlü!” dediler.
“Kurbanın her bir kılı için bir sevap” buyurdular.”
Hadiste “Hz. İbrahim’in sünneti” olarak bahsedilen konu,
Kur’an’da Saffat suresinde anlatılmaktadır. Hz. İbrahim, rüyasında “oğlunu
boğazlıyorken” görmüş ve oğluna (İsmail) gördüğü bu rüyayı anlatarak ona
fikrini sormuştur (37/102). “Koşabilecek çağa erişmiş” bir çocuğa fikrinin
sorulması ve onun babasına verdiği «Babacığım, emrolunduğun şeyi yap.” demiş
olması anlamlıdır. Baba, rüyayı anlatırken “emri verenden” bahsetmiş olmalı ki,
çocuk, “Emrolunduğun şeyi yap!”, “Beni sabredenlerden bulacaksın.” demektedir.
Bu cevapta, çocuğun emri veren üst otorite hakkında belli bir bilgiye sahip
olduğu ima edilmektedir. Baba ve oğulun böyle bir emri büyük bir teslimiyet
içerisinde kabul edip uygulama aşamasına geçmiş olmaları (37Saffat103), onların
imanlarının derecesinin çok önemli bir göstergesidir.
Bu, Hz. İbrahim ve oğlu için büyük bir imtihandı. Onlar, bu
imtihanı kazanmışlar ve onların izinden giden nesillerine bir ibadet şekli
olarak kurbanı bırakmışlardı (37/111).
Kurban İbadetinin Hikmeti
Kurban ibadetinin hikmetini anlayabilmek için, kâinatın ve
insanın yaratılışındaki hikmeti göz önüne almak gerekmektedir. Kur’an’a göre,
kâinat, “Boşuna yaratılmamış” (38/27) ve “Hak ile ve belirli bir süre için
yaratılmıştır.” (10/5; 14/19). Keza Kur’an’a göre insan da, “Boşuna
yaratılmamış” (23/115), “İbadet etsin diye yaratılmış” (51/ 56-58) ve
“Yeryüzünde halife olarak yaratılmıştır.” (38/26-27, 6/165; 2/30; 7/69, 74; 10/14,
73).
İnsanla Allah arasında 1- Yaratan-Yaratılan, 2- Sözlü-
Sözsüz Haberleşme, 3- Rab-Kul, 4- Ahlâkî (Ödül-Ceza ) olmak üzere dört boyutlu
bir ilişki söz konusudur. İbadetler, bu dörtlü ilişkiyi yerli yerine oturtarak,
insanın Allah’a göre konumunu belirlemektedir.
Kurbanın geçtiği gerek Maide 27-29’da ve gerekse 37 Saffat
102-111 ayetlerinde “Allah, ancak müttakilerden kabul buyurur”, “biz, ihsanda
bulunanları böyle ödüllendiririz” ve “o, bizim mü’min olan kullarımızdandır.”
ifadelerinin kullanılmış olması, Kurban ibadetinin, bu dörtlü ilişkide insanın
konumunu belirleyen önemli bir faktör olduğu gerçeğini ortaya koymaktadır.
Kurban ibadetinin hikmeti, Hac 34-37’de, özellikle 37’de
daha açık ve anlamlı bir boyut kazanmaktadır: “Onların etleri ve kanları kesin
olarak Allah’a ulaşmaz, ancak O’na sizden takva ulaşır. İşte böyle, onlara
sizin için boyun eğdirmiştir; O’nun size hidayet vermesine karşılık Allah’ı
tekbir etmeniz için.”(22 Hac 37).
Kurbanla ilgili ayet ve hadisler göz önüne alındığında,
Kurban ibadetinin hikmeti, şöyle özetlenebilir:
- Allah’ı
tek İlâh ve Rab olarak anmak,
- Allah’a
ve nimetlerine şükretmek,
- Allah’ın
sevgisini ve rızasını kazanmak,
- Arınarak
Allah’a yakınlaşmak, takvaya ulaşmak,
- Kul
ve halife olarak sorumluluk şuuruna varmak,
- Ölümü
sürekli hatırlama şuuruna varmak,
- Allah
rızası için fedakârlık yapmak,
- Merhametli
olmak,
- Toplumsal
yardımlaşma, dayanışma ve ümmet şuuru meydana getirmek,
- Hak,
hukuk, adalet, helalleşmek, güzel ahlâk ve umran gibi değişik değerleri
temsil eden bir semboller kümesinin iç içe geçtiği bir ibadet olduğunun
şuuruna varmak,
- Ahlâkı
inşa etmek, korumak ve yüceltmek (kulluk ahlâkı, ferdi ahlâk, aile ahlâkı,
komşuluk ahlâkı, akrabalık ahlâkı, sosyal ahlâk, ümmet ahlâkı ve çevre
ahlâkı).
Kurban ibadetinin gerçekleştirilmesinde şu üç vacip icra
edilmektedir:
1- Teşrik Tekbirleri: Telbiye ve Tekbir Getirme,
2- Bayram Namazı,
3- Kurban Kesme.
Teşrik Tekbirleri (Telbiye ve Tekbir Getirme), Arefe sabah
namazından bayramın 4. Günü ikindiye kadar 23 vakit süren farz namazlardan
sonra getirilen tekbirlerdir (2/203; 22/28). Hz. Peygamber, Teşrik günlerini,
“yeme-içme ve Allah’ı zikretme günleri” (12) olarak tanımlamaktadır. Hem bireysel,
hem de toplumsal boyutludur. Dünyanın neresinde olursa olsun gerek ferdi ve
gerekse cemaatle kılınan tüm namazlarda, hep birlikte tekbir getirilmesinin
meydana getirdiği psikoloji, mümine güç, kuvvet ve moral vermektedir. Bu
tekbirlerin başlaması ile fert, düşünce, konuşma ve davranışlarında daha
duyarlı ve dikkatli olmaktadır(2/203).
Kurban Bayram Namazı, dünyanın her tarafında, sabah
namazından belli bir zaman sonra Müslümanların cemaatle kıldıkları bir
namazdır. Namazın cemaatle kılınması ve hep birlikte gür sesle tekbir
getirilmesi ve namazın ardından bayramlaşıp kurban kesmek üzere dağılınması,
ayrı bir mahşerî şuur inşa etmekte ve çok büyük bir gövde gösterisine
dönüşmekte, ben yerine, biz hâkim olmaktadır (13):
(1172)- Ebu Bekiri’s-Sıddîk (ra): “Resûlullah (sas.)’a
“Hangi Hacc daha efdaldir?” diye sorulmuştu.“
Resûlullah (sas.),Yüksek sesle telbiye getirilip, kurban
kesilerek yapılan Hacc!” diye cevap verdi.”
Kurban Kesme, Bayram namazından çıktıktan sonra başlar.
Gerek ferdi kurban kesme, gerekse grup halinde kurban kesmede, meydana gelen
psikolojik ortam, ben’in, biz haline gelmesine katkıda bulunur. Hz.
Peygamber’in (sas):“Muteber oruç, hep beraber tuttuğunuz gündekidir. Muteber
iftar, hep beraber ettiğiniz gündekidir. Muteber kurban, hep beraber kurban
kestiğiniz gündekidir.” (14) Hadisi bu noktaya vurgu yapmaktadır.
Allah’a olan kulluk görevini ifa etmenin meydana getirdiği
bir ruhî tatmin, manevî haz söz konusudur. İnsanın hevâ cephesinin çok temel
bir özelliği olan “kan dökücülük” vasfının (2/30) meydana getirdiği
saldırganlığın, “Allah rızası için Kurban keserek” kan akıtmakla tedavi
edildiğine ilişkin bazı çalışmalar bulunmaktadır (2, 7). (Şuuruna varılmış bir
Kurban kesme ibadetinin, insan psikolojisi üzerindeki etkilerinin daha geniş bir
şekilde araştırılmasında fayda vardır.) Aşağıdaki hadiste “kan akıtmaktan”
bahsedilmiş olması, bu açıdan ele alınıp değerlendirilebilir (15):
(1171)- “Resûlullah (sas.): “Hiç bir kul, kurban günü, Allah
indinde kan akıtmaktan daha sevimli bir iş yapamaz. Zîra, kesilen hayvan,
kıyamet günü boynuzlarıyla, kıllarıyla, tırnaklarıyla gelecektir.
Hayvanın kanı yere düşmeden önce Allah indinde yüce bir
mevkie ulaşır.
Öyle ise, onu gönül hoşluğu ile ifâ edin.”
Kaynaklar
1- Paçacı, İ., Dini kavramlar Sözlüğü, Diyanet İşleri
Başkanlığı Yayınları, Ankara, 2006, S: 388
2- Çetin, Ö., Kurban İle İlgili İnanç Ve Tutumlar, Uludağ
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Ve Din Bilimleri Anabilim Dalı
Din Psikolojisi Bilim Dalı, Doktora Tezi, Bursa 2008; S: 23-25; 61-91; 220-232.
3- Yaran, R., Müslümanlar İçin Kurbanın Anlamı, Kuranı
Hayat, Sayı 3, 2008, s: 95-100
4- Erul, B., Hz. Peygamber›in Sünnetinde Kurban, Uluslar
arası Kurban Sempozyumu, 8-9 Aralık 2007 İstanbul, S:49-55
5- Demircan, Y., Hanefilerin Kurbanın Vücûbiyetiyle İlgili
Delilleri Ve Bu Delillerin İslâm Hukuk Usûlü Açısından Değerlendirilmesi,
Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslâm Bilileri
Anabilim Dalı İslâm Hukuku Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Van, 2008, S: 1-13.
6- Gündüz, Ş., İslâm Dışı Dinsel Geleneklerde Kurban ve Hac,
Kuranı Hayat, Sayı 3, 2008, S: 25-40.
7- Daryal, A., M., Dinî Hayatın Psiko-Sosyal Temelleri,
Marmara İlahiyat Fakültesi
Vakfı Yay., II.bs., İstanbul ,1999. S:, 1-170.
8- Mutlu, O., ‘Armağan Ekonomisi’ Ve ‘Kurban’ Kavramları
Bağlamında Medya Kurbanları; ,İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Gazetecilik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2005, S: 3-20
9- Sevinç, F., Hititlerde Ölülere ve Yer altı tanrılarına
Sunulan Kurbanlar, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih(Eski
Çağ Tarihi) Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Ankara, 2007, S: 3-20
10- Sahih. Müslim (1978); Ahmed (1/108, 118, 152, 217, 309,
317).
11- Kütüb-i Sitte, Hadis No: 940. (312) (6927)
12- Müslim, sıyam 144, No 1141.
13- Tirmizî, Hacc 14, (827), Tefsir, Âl-i İmrân (3001).
14- Tirmizi, savm, 11, No: 697; Ebu Davud savm, 5, No: 2324;
Kütüb-i Sitte, No: 3099.
15-Tirmizî, Edâhî 1, (1493); İbnu Mâce, Edâhî 3, (3126).
16- Kütüb-i Sitte Hadis No: 939. (3123) (6926).
Kurban, İslâm Kültür ve Medeniyetine Ait Olmanın Bir
Sembolüdür
Kurban ibadetinin ifa edilmesi sürecinde; akraba, yaşlı ve
hasta ziyaretleri yapılarak kardeşlik duyguları pekiştirilmektedir. Toplumsal
hareketlilik meydana gelmekte, diğer zamanlara nazaran dil ve söylem farkı
oluşmaktadır. Kurban kesim anında, aile bireyleri arasında, hissedarlar
arasında ve kurban kesenler arasında ayrı bir psikolojik atmosfer meydana
gelmektedir. Kurban etinin dağıtımında merkezden dışa doğru, aile, akraba,
komşu ve fakirlere dağıtılma şartının konmuş olması, toplumsal dayanışma,
kaynaşma ile ilgili ayrı bir psikolojik hava meydana getirmektedir.
Kurban ibadeti, yılın belli bir anında, tüm ümmetin, hemen
hemen aynı anda (3-4 gün içinde), sadece Allah rızası için maddî fedakârlık
isteyen bir eylem yapması, ortak bir kültür ve medeniyete ait olmanın canlı bir
numunesidir.
Kurban, iman edenlerin birlik, beraberlik ve dayanışma
ruhunun kuvvetlendirilmesi ve ümmet şuurunun diri tutulması eylemidir.
Muhtemelen bu nedenle; “Resûlullah (sas), “Maddi imkânı olup da kurban kesmeyen
namazgâhımıza sakın yaklaşmasın.” (16) demiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder